moshaverrkhob
moshaverrkhob

ممكن است به عنوان يك معلم، مربي و يا والد با مسايلي مانند دقت، تمركز، حافظه و يا ساير مولفه هايي كه همگي به نوعي با روانشناسي يادگيري مرتبط هستند، سر و كار داشته باشيد.

در بسياري از موارد در كلاس هاي درس شاهد دانش آموزاني هستيم كه به درستي ياد نمي گيرند، فراموش كارند و يا به اندازه ي كافي دقت ندارند.

بسياري از افراد ممكن است در چنين شرايطي از روش هاي غير موثر مانند تنبيه، تهديد، سرزنش، توبيخ و يا سوال بي فايده ي ” چرا درس نمي خواني؟” يا ” چرا ياد نمي گيري؟” استفاده كنند.

در شرايط مشابه، افراد حرفه اي ممكن است به اين سوال اساسي فكر كنند كه ” چگونه مي توان مسايل مربوط به يادگيري، حافظه، تمركز و يا ساير مشكلات موجود را به نحو موثري حل كرد؟”

روانشناسي يادگيري به منظور افزايش تمركز
اگر شما نيز از اين دسته افراد هستيد و تمايل داريد تا راه حل هاي مناسب افزايش دقت و تمركز حواس در دانش آموزان را ياد بگيريد، ادامه ي مطلب مي تواند براي تان مفيد باشد.

ليستي تهيه كنيد و كار هاي مربوط به هر روز را يادداشت كنيد.
اگر چه ممكن است اين راهكار بي اندازه ساده به نظر برسد اما به همان ميزان نيز كاربردي و مفيد است.

دانش آموزان به ويژه در دوره ي دبستان، داراي تفكر عيني هستند. بنابراين مشاهده ي آنچه بايد انجام دهند به طور روشن و واضح، به آن ها كمك مي كند تا انتظارات شما را بهتر برآورده كنند.

۲- زمان استراحت در نظر بگيريد.
از آنجا كه خستگي زياد موجب عدم تمركز است، در نظر گرفتن زمان استراحت مي تواند به شما كمك كند تا به عنوان يك مربي، كلاس را بهتر مديريت كنيد و دانش آموزاني حواس جمع تر داشته باشيد.

اين روش در ارتباط والدين با كودك نيز كاملا موثر است. به عنوان مثال در صورتي كه مي خواهيد در مورد تميز كردن اتاق با فرزندتان صحبت كنيد، بايد زماني را انتخاب كنيد كه او براي شنيدن صحبت هاي تان انرژِي دارد و بي اندازه خسته نيست.

۳-خلاق باشيد و از تكرار بپرهيزيد.
بيان مطالب تكراري مي تواند براي هر كسي كلافه كننده باشد و اين موضوع كودكان را بيشتر آزار مي دهد.

دانش آموزان عموما معلماني را مي پسندند كه خلاق هستند و از روش هاي مختلفي در تدريس بهره مي برند.

بنابراين اين موضوع را مد نظر داشته باشيد.

لازم است بدانيد كه نه تنها در انتقال مطالب درسي بلكه در برقراري ارتباط با دانش آموزنيزتكرار دايمي يك مساله مي تواند منجر به مقاومت و عدم تغيير شود.

اگر شما دايما در مورد ضرورت نظم توضيح دهيد، دانش آموز نسبت به حرف هاي تان مقاوم مي شود و تغييري در رفتار او نخواهيد ديد.


روانشناسي يادگيري روش تمركز و دقت در مطالعه
۴-روانشناسي يادگيري صحيح نشستن را تشويق مي كند.
نحوه‌ي نشستن بر تمركز حواس موثّر است. بنابراين مراقب باشيد كه دانش‌آموز در هنگام ارائه‌ي درس و … سرش را به حالت خوابيده روي ميز نگذارد و صاف و درست بنشيند.

۵-آيا نيازهاي اوليه تامين مي شود؟
كمبود خواب، گرسنگي و تشنگي از جمله اوليه ترين مسايلي هستند كه يادگيري را تحت تاثير قرار مي دهند.

بررسي كنيد كه دانش آموزان از اين جهت مشكلي نداشته باشند چرا كه مغزدر درجه ي اول به بقاي خود فكر مي كند و پس از آن به يادگيري.

منبع:كانون مشاوران ايران-روانشناسي يادگيري

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1402/2/23  ] [ ۲۰ ] [ moshaverrkhob ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 8
همه : 0
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب